Wereldwijd is er een complete industrie rondom honden ontstaan. Dat hebzucht en winstbejag geen verbeteringen voor hondenwelzijn meebrengen zal voor iedereen duidelijk zijn. Honden zijn commercieel aantrekkelijk

De hond als melkkoe

Om een paar onderdelen te noemen;

Dierenartsendierenarts kosten rijzen de pan uit

De kosten van de dierenarts zijn de laatste 7 jaar in Nederland met 40% gestegen. Dit is voor veel mensen reden om een bezoek aan de dierenarts uit of af te stellen. Dit zal altijd ten koste gaan van de (zieke) hond. Daarnaast is, mede door de recessie, kosten voor medische zorg voor een toenemend aantal mensen reden afstand van de hond te doen. Er zijn mogelijkheden deze medische kosten voor je huisdier te verzekeren maar lees altijd goed de kleine lettertjes. Standaard behandelingen zoals inenten en castratie teef/reu worden meestal niet gedekt. Daarnaast zul je altijd zelf een eigen bijdrage moeten betalen afhankelijk van de verzekeraar zo rond 15 à 20% van de rekening. Kijk van te voren goed rond bij de verschillende aanbieders qua dekking en eigen bijdrage dit kan nog vele euri besparen

Medicatiedierenart en medicatie honden zijn prijzig

In het verlengde van de dierenarts komt meestal de medicatie om de hoek kijken. De pharmaceutische industrie in de dierengeneeskunde verdient grof geld aan onze zieke honden. Medicijnen voor dieren zijn 10x zo duur als voor mensen

Voeders

Het grote aantal verschillende zakken hondenvoer in de dierenspeciaalzaak is een goede indicatie hoeveel geld hiermee te verdienen valt. Vooral Royal Canin speelt hier handig op in met een slimme marketingsstrategie; zij geven gratis voer aan rashondenfokkers, die vervolgens dit voer aanraden en meegeven aan de prille puppie eigenaar. Deze zal dit merk in goed vertrouwen blijven kopen, zullen zich houden aan de hoeveelheden die op de zakken geprint staan, wat meestal te veel is en dus overgewicht in de hand werkt, maar voor het voermerk gunstig. Hoe eerder de zak leeg is hoe eerder een nieuwe aangeschaft. Is je hond dan toch te dik geworden dan hebben ze nog (dure) oplossingen via lightvoer, dieetvoer enz. Dat dit merk geen boodschap heeft aan dierenwelzijn kun je via deze link lezen

Kleding, wandelswagens, draagtassen e.d.

De hondenboetieks met kleding, schoenen enz. schieten als paddestoelen uit de grond. Op zich ben ik niet tegen het aankleden van honden mits het functioneel is. Als je bijvoorbeeld samen met je hond in de bergen gaat lopen op rotsachtige bodem zijn hondenschoenen geen overbodige luxe. Maar honden aankleden en tot accessoire degraderen is de hondenaard onteren. Ook de webshops met hondenbuggys en luxe draagtassen zie ik steeds vaker op internet. Honden zijn in blauwdruk (ook de allerkleinste) jagers en hebben volop beweging nodig om welvaartsziektes en probleemgedrag te voorkomen

www.hondenaard.com honden commercieel interessant in films en reclames  Filmpje!